#FraBabyTilBabe

Skærmbillede 2016-07-31 kl. 13.44.37

Jeg har aldrig rigtig været fan af træning, og så alligvel… Lang historie kort, så led jeg i ca. 3 år af depression i mine start 20´ere, og ligesom mange andre, så gjorde jeg ikke den store indsats for at række ud efter hjælp, før at jeg virkelig lå helt nede på bunden med lort under neglene. Jeg kunne ikke se mig selv i øjnene i spejlet, uden at bryde sammen, men alt det kan I læse meget mere om i magasinet “Psykologi”, der netop har ramt din lokale kiosks bladhylde.

Skærmbillede 2016-07-31 kl. 13.39.53

Dét der startede min vej imod overfladen igen, var da jeg tog en beslutning om, at jeg ikke længere orkede at slå mig selv i hovedet over ting, jeg faktisk kunne gøre noget ved. Så jeg droppede mine daglige trøstespisnings ædeflip og dertilhørende småflommede krop, og begyndte at træne. Det var hårdt dagligt at få min mås i træningscenteret, men når jeg først var igennem mit program og stod med sved på panden, så var det den fedeste sejr. De ønskede resultater viste sig også hurtigt, og det blev en win/win situation.

Kampen imellem “det gode og det onde”, kæmper jeg stadig dagligt med, på flere planer. Men hvem gør ikke det? Vi er jo kun mennesker. Dog har jeg med tiden fundet ud at jeg næsten får et øjeblikkeligt glædesboost, når jeg løber min daglige morgentur. Det eneste jeg er nødt til er, at komme afsted så tidligt som muligt om morgenen inden dagen rigtig går igang, ellers finder jeg alle mulige grunde til at jeg ikke lige kan komme afsted den pågældende dag. Det er enormt mærkeligt at jeg er sådan indrettet, når nu jeg ved hvor godt både min krop og psyke har det, når først mine korte stænger har lagt 5-7 km. bag sig. Men sådan er jeg nu en gang, doven af natur..

Så vidt jeg ved, er jeg ikke den eneste der er doven, men samtidig også rigtig gerne vil gøre noget godt for sig selv i hverdagen. For hver gang jeg har smidt noget op om min træning på enten Instagram eller SnapChat, så får jeg så mange fine tilbagemeldinger om at jeg motiverer folk derude, hvilke øvelser jeg laver for de forskellige områder, hvor langt jeg løber, om jeg løber stærkt, lunter eller dyrker intervalløb osv. Det sætter jeg KÆMPE pris på skal I vide. Tak. Det har været med til at skabe grobund for en idé jeg fik tidligere på året, om at starte #FraBabyTilBabe forløbet, hvor jeg håber dagligt at kunne motivere og inspirere jer skønne med-dovnlinger derude, til bare at gøre en lille smule for jer selv, uden at man skal ud ad døren og op i et træningscenter, hvor maskinerne man skal bruge alligevel er optaget af en lækker sild, med gudekrop, lækkert hår i fuld makeup og ikke en dråbe sved på panden. Det er noget af det, som virkelig kan demotivere mig. For er der noget jeg ikke er når jeg træner, så er det pæn -altså på nogen måde!! Jeg ligner en kogt hummer i ansigtet, sveder som om al væske i kroppen presser på indefra, for at forlade mit korpus samtidigt, og jeg nægter at gøre mig lækker for en omgang træning!

Hvis I har det på samme måde og vil være med i #FBTB, så skal I hverken have træningstøj på eller op i et center. #FraBabyTilBabe handler om at skære alt det besværlige fra, som er med til at gøre at det bliver et enormt projekt at skulle træne. Derfor er øvelserne nogle, som kan laves i hjemmet på dit stuegulv, din terrasse, altan, kælder, have eller hvor der er plads til at du kan lave en sprællemand.

Min veninde igennem snart 23 år Camilla Malmberg er min inspiration. Hun er alenemor til 3 og arbejder som personlig træner. Nogle af jer kender hende sikkert allerede. Hun kan følges på både Insta og Snap @camillamalmberg, og under hashtagget #MyKindOfWorkout på bla. Instagram og Facebook, vil I kunne finde hendes posts.

IMG_0897

Vi har ofte talt om hvor urealistisk det er at få træning flettet ind i en normal hverdag med arbejde, børn, indkøb, kæreste, familie og veninder der skal holdes ved lige, plus den famøse “me-time” vi alle også godt gad at have overskud til oveni, derfor har jeg fået Camilla til at sammensætte nogle øvelser, som ikke tager en time at komme igennem, men ca. 5 minutter. Ja! 5 minutter!! Det lyder gakket, og selvfølgelig skal der mere til for at stramme godt op og smide kilo. Men går man ud fra princippet “hellere lidt end ingenting”, så har de 5 minutter også deres ret. Forløbet bliver en kombination af cardio og styrketræning, hvor jeg ugentligt vil smide en ny video op herinde, som man så længere henne i forløbet, kan kombinere med de andre videoer, for mere intensiv træning. Til sidst vil man kende videoerne og øvelserne så godt, at man selv vil kunne sammensætte sin favorittræning, og fortsætte den gode og hurtigt overståede daglige træning fremover, og for evigt gøre den lille forskel for sig selv hver dag.

Fra imorgen starter #FraBabyTilBabe forløbet på 12 uger, eller rettere 14, for vi rammes af efterårsferien senere på året og næste uge er en blid opstart, lad os kalde det opvarmning, så vi lige har en uge til at få motivationen op, og gøre os klar til at træne mås osv. fra næste mandag.

Forløbet kommer til at foregå sådan her;

Mandag d. 8. kommer den første cardiovideo

Uge 1; “TABATA 1”

Uge 2; “TABATA 2”

Uge 3; “TABATA 3”

Uge 4; “TABATA 4”

Uge 5; “TABATA 5”

Den første uge laver man de samme øvelser hver dag, og bliver mere og mere fortrolig med dem. Jeg udfører dem, mens Camilla guider os i hvordan vi opretholder den rette stilling osv. under øvelserne, så ikke vi skader mere end vi gavner.

Uge 2, laver vi “TABATA 2” og lærer den godt at kende. Uge 3 “TABATA 3″ osv. til vi har alle 5 videoer under huden. Selvfølgelig er det tilladt at skifte imellem dem, så længe man føler sig sikker i øvelserne. Fra uge 6 er det”TABATA 1″ om mandagen,”TABATA 2″ om tirsdagen,”TABATA 3″ om onsdagen,”TABATA 4″ om torsdagen og”TABATA 5” om fredagen, OG fra uge 6 kommer der også en ekstra video op hver mandag og de næste 5 uger frem, som er styrketræning. Det vil sige at vi nu kombinerer 2 videoer hver dag. Så uge 6 ser sådan ud;

Mandag; “TABATA 1” + “TIGHTEN UP 1”

Tirsdag; “TABATA 2” + “TIGHTEN UP 1”

Onsdag; “TABATA 3” + “TIGHTEN UP 1”

Torsdag; “TABATA 4” + “TIGHTEN UP 1”

Fredag; “TABATA 5” + “TIGHTEN UP 1”

Ugen efter er det det samme med Tabata 1, 2, 3, 4 & 5 kombineret med Tighten Up 2, til man føler sig tryg og tilpas med de nye øvelser. Og sådan fortsætter vi til vi er oppe på 10 uger, og 10 videoer. 5 Tabata og 5 Tighten Up. De sidste to uger er det tænkt at vi kører de daglige Tabata og Tighten Up videoer, 1´erne om mandagen, 2´erne om tirsdagen osv. og så smider vi nok lidt ekstra lir oveni, alt efter hvilke spørgsmål til bestemte target-områder I evt. har og spørger ind til osv.

Det er selvfølgelig super vigtigt at I ikke presser jer selv unødvendigt, og derfor lytter til jeres krop og respekterer hvad den kan udsættes for. Der vil nok være en tilvænningsperiode, hvor man feks. kan træne Tabata hver dag, men kun Tighten Up mandag, onsdag, fredag, og så stille og roligt blive stærkere og derved træne både Tabata og Tighten Up dagligt. Husk på at der ikke er nogen andre end dig selv, som ånder dig i nakken og har forventninger til at du bare skal kunne klare det hele fra starten. Det skal helst være sådan at det i længden er en form for livstilsomlægning, og man ikke når at køre sig selv træt og derved går helt død i det. Igen, vær realistisk.

IMG_9524

En anden ting som er utrolig vigtigt for mig er ærlighed. Det vil jer, som følger mig på SnapChat allerede vide. Jeg har rigtig mange dage hvor jeg ærlig talt hellere vil ligge og snue så længe jeg kan, end at tage løbesko på og komme ud over stepperne. Og det siger jeg højt inden løbeturen, hvis det er sådan en dag jeg har. For jeg synes ikke der er noget i vejen for at vise hinanden hvordan vi rigtigt har det. Det kan være ligeså motiverende at høre fra andre, at man ikke er alene om ikke at gide. Men med den Sociale Medie (SoMe) verden vi lever i, kan man hurtigt føle at man er den eneste der har rynker, har lortedage ind imellem eller har lidt for meget på sidebenene, og selvom vi er klar over og selv bruger diverse gør-mig-kønnere/tyndere/højere/brunere-og-jeg-skal-give-dig filtre, så er det en gang imellem svært ikke at lade sig narre til at tro at alle andre går rundt og er perfekte. Det ved vi jo inderst inde godt er en stor fed løgn, og det skal vi huske at minde hinanden og os selv om.

Det vil jeg gøre mit for hver dag på Snappen. Så følg endelig med derinde for de daglige #FraBabyTilBabe updates fra min krøllede verden. Mit brugernavn er det samme som på Insta, @szhirleys

EN ANDEN TING

Jeg vil virkelig opfordre jer til på SoMe kun at følge de profiler, som ikke får jer til at føle jer forkerte, men som motiverer og inspirerer jer. Følg dem som har et sundt forhold til kroppen. Dem hvor det ikke bliver hysterisk og fanatisk. Dem som spiser den flødekage til fødselsdagen om torsdagen og så holder lidt igen med de søde sager i weekenden istedet.

Mit personlige mål er, at komme tilbage i en krop hvor jeg har det dejligt påklædt og nøgen. Jeg drømmer ikke om at have 0% fedt på kroppen, for jeg elsker kvindelige former, og siger sjældent nej til lækkerier som søde sager, god sovs og kulhydrater. Jeg VIL ikke sige farvel til det, men så har jeg lavet en aftale med mig selv om, at alle de frække fristelser hører weekenden til. Det kalder jeg #FEDTNESS, og det er min gulerod for at kunne holde mig fra at smovse i løbet af ugen. For jeg er en smovser af rang! Jeg synes at det er vigtigt at sætte sig et realistisk mål for øje, måske delmål til at starte med, så man ikke skuffer sig selv, hvis nu ikke man præsterer så godt som man lige havde håbet på. Prøv så vidt det er muligt at holde aftalerne du har lavet med dig selv, og undgå overspringshandlingerne. Husk, at er du én af dem, som gerne vil tabe de ekstra kilo hurtigere, så er det nødvendigt at du tager trapperne, cykler til og fra alt du skal, løber/jogger et kvarter eller mere dagligt, svømmer eller hvad der passer dit teperament, oveni de daglige øvelser i #FraBabyTilBabe, og så er det altafgørende at du ikke handler når du er skrupsulten, men prøver at tænke fremad og allerede have en plan om hvad din menu imorgen skal stå på.

Det vil jeg også prøve at komme med lidt inspiration til, og vil hjertens gerne høre om lækre nemme og overskuelige retter I kender til. Så feks. kunne denne salat være sidemand til din fisk/kylling/omelet eller hvad du lyster imorgen.

FullSizeRender

Her er der nok til 3-4 personer.

Den består af;

Tomater

Slikærter

Romainesalat

Avocado

Gedefeta

Chop, chop, chop – tilsat lidt vineddike, og vupti

FullSizeRender-1

Jeg håber I har lyst til at være med i #FraBabyTilBabe forløbet. Ses vi på Snap imorgen? Super, så er det en aftale 😉

 

Kommentarer

    • Camilla
    • august 2, 2016
    Svar

    Er det ikke muligt at få lagt videoerne op på din blog?

      • Szhirley
      • august 2, 2016
      Svar

      Det bliver herinde videoerne kommer 😉

    • Anne
    • august 1, 2016
    Svar

    Hej Szhirley, er stor fan af dig, din personlighed, åbenhed og fede stil. Jeg hopper med på din ide, selv om jeg er dobbeltfarmor på 56, en pygmæ med alt for korte ben og 5-6 kilo for meget, elsker smovs, men løber og går gerne, glæder mig til at starte på dit projekt og få mere velvære og overskud. Super cool ide, tænker at dette er for alle aldre, trods titlen, blink blink .

      • Szhirley
      • august 2, 2016
      Svar

      Åh hvor er det skønt Anne!! Og 1000 tak for de søde ord! Der er netop ingen aldersbegrænsning. Og jeg har det fuldstændig ligesom dig når det kommer til korte bundgangspæle og ekstra fedt jeg gerne vil give gratis væk hehe.

  1. Svar

    Selvom jeg ikke har børn, så tror jeg at jeg alligevel joiner.

    Tog 20 kg på på 1 år da jeg var 11, og jeg har stadig ikke formodet at smidde dem. Længe leve yoyo vægt.
    Årsagen dengang og op igennem mine teenage år og begyndelsen af mine 20’er, har været spiseforstyrrelsen BED. Jeg er vokset op som voldsramt, min mor udsattemig dagligt for psykisk og fysisk vold fra jeg var 2 måneder til jeg flyttede væk fra hende som 15 årige, og så blev jeg udsat for hardcord mobning i skolen. Som 13-årige blev jeg sygmeldt 3 måneder fra skolen med en svær despression. Igen som 21-årige blev jeg sygmeldt med en 9 måneder lang depression.

    Mit primære fokus har været at helbrede den psykologiske del af konsekvenserne fra min barndom og tidlige ungdom. Jeg har Posttraumatisk Stress (PTSD) pga. de ting min mor udsatte mig for dengang. Hvilket jeg har lært at leve med. Det vigtigste for mig, har været at lægge fortiden bag mig, og bruge min historie til at være talerør for andre udsatte børn og unge. Jeg har bl.a. 12 certifikationsuddannelser indenfor personlig og spirituel udvikling (og jeg er 26 år) og er i dag motivationstaler hos Bryd Tavsheden.
    Selvlært hjælpeløshed og offermentalitet har bare aldrig været en attraktiv hvilepude for mig – og helt ærligt, så tror jeg ikke på, at Universet giver os mere end vi er i stand til at klare. Der er en mening med alting, og hver eneste situation er en ny mulighed for at vokse og opnå ny viden og erfaring, som vi kan bruge til at gøre en forskel.

    Jeg håber din #frababytilbabe forløb kan give mig det rigtige spark i måsen til at komme igang med at træne, så min selvforkælelse ikke kun er mentalstimulering.

    Btw ELSKER din snapchat! Du forstår virkelig at bruge det medie på en spændende og interessant måde. Elsker din ærlighed og dine sjove ordsamsætninger ;o)

    Held og lykke med projektet og god uge til dig og din skønne familie<3

    With Love,
    Sab.

      • Szhirley
      • august 1, 2016
      Svar

      Hold da op en historie!! Hatten af for at du har taget stafetten i egen hånd og gjort så meget godt for dig selv, og nu også andre. Det er sgu da noget du lige skal huske at klappe dig selv på skulderen over! 26 er jo ingen alder, så du har hele livet og verden foran dig. Du har jo allerede bevist at du kan hvad du vil, så jeg håber at #FBTB giver dig et godt spark i måsen og at du gør endnu en god ting for dig. Jeg hepper ;o)

    • Camilla
    • juli 31, 2016
    Svar

    Skønne kvinde altså! Tak fordi du er så åben. Jeg selv har lidt af stress og angst i to år, og prøver at få kontrol over den, ved hjælp af nogle forskellige redskaber. Det at gøre noget godt for sig selv, og føle sig tilpas i egen krop er nøglen til mange af de dårlige følelser og tanker der kan ramme os, så selvfølgelig! Vi ses på snappen- jeg er SÅ klar ❤️

      • Szhirley
      • august 1, 2016
      Svar

      1000 tak. Og ja, det er nemlig nøglen at gøre gode ting for sig selv. Jeg håber du kommer godt ud på den anden side. Vi ses på Snappen 😉

    • Louise
    • juli 31, 2016
    Svar

    Det er en aftale.. super god idé…elsker det

    • Mette
    • juli 31, 2016
    Svar

    Det er super dejligt du er så ærlige
    Glæde mig til at komme igang

      • Szhirley
      • juli 31, 2016
      Svar

      1000 tak 🙂 og yaaay

Skriv kommentar